
 

MEMO	98	
Štefana	Králika	1/A,	841	08	Bratislava	|	www.memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																															

0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)			
 

Presidential	Candidates	in	Television		
(18	February	–	10	March	2019)	

	
Issued	on	13	March	2019	

	
MEMO	 98	 has	 a	 long	 history	 of	monitoring	 the	 coverage	 of	 political	 subjects	 and	 their	
representatives	in	the	media,	both	in	Slovakia	as	well	as	abroad.	This	report	analyses	the	
presentation	of	the	candidates	running	for	president	of	the	Slovak	Republic	in	the	major	
news	programs	of	the	nationwide	Slovak	TV	channels	–	RTVS,	TV	Markíza	TV	Joj	and	TA3	–		
during	 the	 three	weeks	 (18	February	 to	10	March)	before	 the	 final	week	of	 the	election	
campaign.1	The	report	simultaneously	introduces	an	analysis	of	presentation	of	the	political	
parties	 and	 coalitions	 in	 the	 media	 as	 well	 as	 media	 coverage	 of	 some	 other	 key	
stakeholders	of	 the	Slovak	politics	 (president	of	 the	Slovak	Republic,	 government	of	 the	
Slovak	Republic).		
	 	
The	 monitored	 criteria	 included	 the	 time	 that	 the	 media	 dedicated	 to	 the	 presidential	
candidates	and	other	subjects	as	well	as	the	manner	(positive/neutral/negative),	in	which	
the	candidates	and	other	subjects	were	presented.	

	
• Zuzana	 Čaputová	 (28%)	 received	 the	 biggest	 portion	 of	 airtime	 among	 the	

candidates	in	the	summary	of	all	the	monitored	TV	channels.	Another	leading	
election	 candidate,	 Maroš	 Šefčovič	 received	 comparable	 share	 of	 airtime	
(20.5%),	while	Robert	Mistrík	(17.7%)	and	Štefan	Harabin	(11.2%)	came	as	
third	and	fourth	respectively.	Zuzana	Čaputová	received	most	media	attention	
in	TV	Markíza	(8.5	min)	and	RTVS	(2	min),	while	in	TA3	it	was	Robert	Mistrík	
(3.5	min)	and	Maroš	Šefčovič	in	TV	Joj	(over	2	min).		
	

• When	 it	 comes	 to	 the	manner	 of	 presentation,	most	 information	 about	 the	
candidates	was	neutral	or	positive	(in	RTVS	solely	positive).	Zuzana	Čaputová	
was	presented	in	TA3	and	TV	Joj	with	a	larger	share	of	negative	information,	
the	same	applies	to	Maroš	Šefčovič	and	TA3	as	well	as	Štefan	Harabin	on	TV	
Markíza.		

	
• During	 the	monitored	 period,	 several	 major	 themes	 and	 events	 resonated	

across	the	nation	–	investigation	of	the	murder	of	journalist	Ján	Kuciak	and	his	
fiancée	Martina	Kušnírova	(dominant	in	RTVS	and	TV	Joj,	in	total	more	than	
70	 minutes	 across	 all	 monitored	 TV	 channels),	 abuse	 of	 EU	 subsidies	 in	
agriculture	and	the	related	protests	of	Slovak	farmers	(almost	60	minutes),	
and	 regional	 transport-related	 issues,	 mainly	 in	 relation	 to	 the	 extensive	
traffic	 limitations	 in	Bratislava	 (40	minutes	 in	 total).	When	 it	 comes	 to	 the	
total	 time	 devoted	 to	 all	 topics,	 however,	 the	 individual	 aspects	 of	 the	
presidential	elections	dominated	with	TV	channels	dedicating	it	2	hours	and	

                                                
1		 The	 length	 of	 the	 monitored	 evening	 news	 is	 different	 –	 the	 news	 on	 TV	 Markíza	 took	

approximately	54	min,	RTVS	approximately	48	min,	TV	Joj	approximately	32	min,	and	news	on	
TA3	approximately	26	minutes.	



2 MEMO 98 
 

MEMO	98	
Štefana	Králika	1/A,	841	08	Bratislava	|	www.memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																															

0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)			
 

15	minutes.	On	the	other	hand,	this	means	the	average	of	only	around	1.5	min	
per	day	per	TV	channel.				
	

• When	 comparing	 the	 respective	 TV	 channels,	 TV	 Markíza	 dedicated	 the	
biggest	 time	to	the	election	campaign	(71	minutes,	approx.	3,5	minutes	per	
day),	while	covering	11	various	aspects	of	the	campaign,	the	largest	number	
across	all	TV	channels	(in	RTVS	and	TV	Joj	it	was	7,	aspects	and	only	5	in	TA3).	
As	the	publicly	funded	institution,	RTVS	dedicated	38	minutes	to	the	campaign	
in	total.	Among	the	top	10	affairs	covered	on	this	channel,	only	3	were	actually	
related	 to	 the	elections	 (for	TV	Markíza	as	well	 as	TA3	 it	was	only	a	 single	
topic).	 TA3	 dedicated	 the	 smallest	 share	 of	 its	 news	 primetime	 to	 the	
presidential	 campaign	 (fewer	 than	 7	 minutes,	 making	 this	 less	 than	 20	
seconds	 a	 day),	 while	 it	 was	 the	 only	 TV	 channel,	 where	 top	 10	 most	
intensively	covered	topics	did	not	include	even	a	single	major	theme	related	
to	the	presidential	election.			
	

• When	it	comes	to	the	respective	aspects	of	the	presidential	campaign,	the	most	
resonating	topic	was	the	general	organizational	aspect	of	the	elections	(24%)	
as	 well	 as	 the	 opinion	 polls	 among	 voters	 (18.3%).	 Along	 with	 the	 above,	
substantial	coverage	was	dedicated	also	to	the	campaign	itself	(14.6%).	The	
influence	 of	 other,	 apolitical	 subjects	 as	 well	 as	 the	 resignation	 of	 one	
candidate	 for	the	benefit	of	another	contender	received	an	almost	 identical	
coverage	 in	 the	media	 (9.1%	 for	 both	 topics	 respectively).	 Conversely,	 the	
messages	 and	 visions	 contained	 in	 the	 election	 platforms	 of	 the	 respective	
candidates	resonated	less	intensively	(7.4%).				
	

• Just	like	in	the	previously	monitored	periods,	all	TV	channels	dedicated	the	
most	extensive	coverage	to	the	government.	During	the	monitoring	period,	the	
government	enjoyed	the	biggest	portion	of	coverage	in	RTVS	 	(48%).	At	the	
same	time,	RTVS	was	the	only	television	which	covered	the	cabinet	with	the	
largest	share	of	neutral	information	–	almost	85%	(at	the	same	time,	when	it	
comes	 to	 the	 share	 of	 positive	 and	 negative	 coverage,	 the	 critical	 tone	
dominated	over	the	positive	one).	Among	the	other	TV	channels,	TA3	showed	
a	different	approach	as	it	presented	the	government	in	the	most	positive	light.			
	

• Media	dedicated	time	to	political	parties	present	in	the	parliament:	Smer-SD	
enjoyed	18%,	twice	the	time	compared	to	the	time	TV	channels	dedicated	to	
other	two	parties	of	the	ruling	coalition	(SNS	6%	and	Most-Híd	3%).	Among	
other	 parties,	 the	 opposition	 SaS	 and	OĽaNO	 enjoyed	 similar	 share	 of	 the	
coverage	 (6%	 respectively).	 The	 incumbent	 president	 received	 14%	of	 the	
politically	relevant	time	 in	total.	Smer-SD	was	the	most	 intensively	covered	
political	party	across	all	the	media,	most	often	in	TV	Joj	and	TV	Markíza,	while	
TV	Joj	was	the	most	critical	in	their	coverage	compared	to	all	other	media.			
	

• Media	 offered	 their	 audience	 multiple	 ways	 in	 presenting	 the	 candidates.	
MEMO	98	has	indicated	several	times	already	that	an	interactive	and	dynamic	



 

MEMO	98	
Štefana	Králika	1/A,	841	08	Bratislava	|	www.memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																															

0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)			
 

discussion	with	 several	 candidates	participating,	 hosted	by	 an	 experienced	
journalist	and	not	bound	by	too	strict	compliance	with	the	rules	for	keeping	
the	dedicated	time	slots	is	the	most	attractive	and	most	informative	form	of	
coverage	 from	 the	 audience	 perspective	 during	 an	 election	 campaign.	 We	
therefore	appreciate	the	approach	of	several	media	outlets	which	preferred	
exactly	this	type	of	presentation	of	the	candidates.					
	

	
	
Presidential	candidates	
	

•	 Zuzana	 Čaputová	 (28%)	 received	 the	 most	 prominent	 time	 among	 the	
candidates	 in	 the	 summary	 of	 all	 the	 monitored	 TV	 channels.	 Another	 leading	 election	
candidate,	Maroš	Šefčovič,	 received	comparable	 time	(20.5%),	while	Robert	Mistrík	 (17.7%)	
and	Štefan	Harabin	(11.2%)	came	as	third	and	fourth	respectively.	When	it	comes	to	the	manner	
of	presentation,	most	information	about	the	candidates	was	neutral	or	positive	(solely	positive	
in	RTVS)	and	Zuzana	Čaputová	was	presented	in	TA3	and	TV	Joj	with	a	larger	share	of	negative	
coverage.	 The	 same	 applies	 to	 Maroš	 Šefčovič	 and	 TA3	 as	 well	 as	 Štefan	 Harabin	 on	 TV	
Markíza.).		
	

	
From	 the	 perspective	 of	 individual	 TV	 channels,	 Zuzana	 Čaputová	 was	 most	 intensively	
presented	on	three	channels	-	TV	Markíza	(8.5	minutes),	TA3	(the	largest	coverage	from	the	
currently	running	candidates	–	3	minutes	as	R.	Mistrík	received	the	biggest	coverage	despite	his	
resignation	–	3.5	minutes)	and	RTVS	(2	minutes).	TV	Joj	dedicated	the	largest	time	slot	in	its	
prime-time	news	program	to	Maroš	Šefčovič	(over	2	minutes).		
	
	

0:00:00

0:02:53

0:05:46

0:08:38

0:11:31

0:14:24

0:17:17

Zuza
na Čaputová

Maroš Š
efčo

vič

Robert 
Mist

rík
 (o

dstú
pil 2

6. 2
.)

Šte
fan Harabin

Józse
f M

enyhárt 
(odstú

pil 1
9. 2

.)

Fra
ntiš

ek M
ikl

oško

Béla Bugár

Maria
n Kotle

ba

Mila
n Krajniak

Bohumila
 Tauch

mannová

Pozitívny Neutrálny Negatívny



4 MEMO 98 
 

MEMO	98	
Štefana	Králika	1/A,	841	08	Bratislava	|	www.memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																															

0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)			
 

Themes	of	the	campaign	and	affairs	
	

When	it	comes	to	topics	covered	in	the	news,	the	report	covers	the	period	when	the	presidential	
campaign	was	only	one	of	the	major	affairs	resonating	in	the	media	together	with	several	topics	
with	nationwide	relevance	–	primarily	the	continued	investigation	of	the	murder	of	Ján	Kuciak	
and	his	fiancée	Martina	Kušnírova	that	dominated	in	RTVS	and	TV	Joj	(in	total	more	than	70	
minutes	 across	 all	 monitored	 TV	 channels).	 Another	 major	 affair	 was	 the	 abuse	 of	 EU	
subsidies	in	agriculture	and	the	related	protests	of	Slovak	farmers	(almost	60	minutes)	as	
well	 as	 regional	 transport-related	 issues,	 mainly	 in	 relation	 to	 the	 extensive	 traffic	
limitations	in	Bratislava	(40	minutes	in	total).	When	it	comes	to	the	total	time	devoted	to	all	
topics,	however,	however,	the	individual	aspects	of	the	presidential	election	dominated	as	
the	TV	channels	dedicated	2	hours	and	15	minutes	in	total	to	this	topic.	On	the	other	hand,	
this	means	the	average	of	only	around	1.5	min	per	day	per	TV	channel.	

	
	

	
	

0:00:00

0:14:24

0:28:48

0:43:12

0:57:36

1:12:00

1:26:24

Vyšetro
va

nie vr
ažd

y J
.Kucia

ka
 a je

ho sn
úbenice

Agrodotácie
 a sú

vis
iace

 protesty
 fa

rm
árov

Regionálna doprava
Brexit

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 organizá
cia

, v
šeobecn

é in
form

ácie

Rómska
 otázka

Dôch
odky,

 m
inim

álna m
zd

a

Európska ú
nia

Voľba ka
ndidátov n

a su
dco

v Ú
S SR - p

roce
s, p

rávn
y r

ámec

Organizo
va

ný zlo
čin

, m
afia



 

MEMO	98	
Štefana	Králika	1/A,	841	08	Bratislava	|	www.memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																															

0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)			
 

	
	

When	comparing	the	respective	TV	channels,	TV	Markíza	dedicated	the	biggest	time	to	the	
election	campaign	(71	minutes,	approx.	3.5	minutes	per	day),	while	covering	11	various	
aspects	of	the	campaign,	the	largest	number	across	all	TV	channels	(in	RTVS	and	TV	Joj	it	
was	7,	aspects	and	only	5	in	TA3	5).	As	the	publicly-funded	institution,	RTVS	dedicated	38	
minutes	to	the	campaign	in	total.	Among	the	top	10	affairs	covered	on	this	channel,	only	3	
were	actually	related	to	the	elections	(for	TV	Markíza	as	well	as	TA3	it	was	only	a	single	
topic).	TA3	dedicated	the	smallest	share	of	its	news	primetime	to	the	presidential	campaign	
(fewer	than	7	minutes,	making	this	less	than	20	seconds	a	day),	while	it	was	the	only	TV	
channel,	where	top	10	most	intensively	covered	topics	did	not	include	even	a	single	major	
theme	related	to	the	presidential	elections.			
	
	
Political	subjects	(the	president,	the	government,	political	parties	and	movements)	
	
Just	 like	 in	 the	 previously	monitored	periods,	 all	 TV	 channels	 dedicated	 the	most	 extensive	
coverage	to	the	government.	During	the	monitoring	period,	the	government	enjoyed	the	biggest	
coverage	in	RTVS	(48%).	RTVS	was	at	the	same	time	the	media	outlet	which	covered	the	cabinet	
with	 the	 biggest	 share	 of	 neutral	 information	 –	 almost	 85%	 (simultaneously,	 critical	 tone	
dominated	over	positive	one).	Among	the	other	TV	channels,	TA3	showed	a	different	approach,	
as	it	presented	the	government	in	the	most	positive	light.			
	
In	general,	TV	channels	dedicated	time	mainly	to	the	political	parties	present	in	the	parliament:	
Smer-SD	enjoyed	18%,	twice	the	time	compared	to	the	time	TV	channels	dedicated	to	the	party’s	
other	two	coalition	partners	combined	(SNS	6%	and	Most-Híd	3%).	Among	other	parties,	the	
opposition	SaS	and	OĽaNO	enjoyed	similar	share	of	the	coverage	(both	6%).	Smer-SD	was	the	
most	 intensively	 covered	 political	 party	 across	 all	 the	 media,	 most	 often	 in	 TV	 Joj	 and	 TV	

0:00:00

0:07:12

0:14:24

0:21:36

0:28:48

0:36:00

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 organizá
cia

, v
šeobecn

é in
form

ácie

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 volebné prie
skumy

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 kampaň ka
ndidátov (

sp
ôso

b ve
denia)

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 vplyv
 in

ých
 nepoliti

ckých
 su

bjekto
v…

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 vzd
anie sa

 v 
prosp

ech
 in

ého ka
ndidáta

Údajna dohoda Zuzany Č
aputove

j s 
Andrejom Kisk

om

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 kampaň (té
my, 

poso
lst

vá)

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 vplyv
/p

odpora politi
ckých

 st
rán

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 ro
la a význ

am m
édií a

 so
ciá

lnych
 sie

tí

Prezid
entsk

é vo
ľby -

 fin
anco

va
nie ka

mpane



6 MEMO 98 
 

MEMO	98	
Štefana	Králika	1/A,	841	08	Bratislava	|	www.memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																															

0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)			
 

Markíza,	while	 TV	 Joj	was	most	 critical	 in	 their	 coverage	 of	 Smer-SD	 compared	 to	 all	 other	
media,	which	were	mostly	neutral	although	with	a	slight	domination	of	negative	information.			

	
	

	

	
	
	
	

	
	
	
Discussions	programmes		
	

Vláda (spolu); 41%

SMER-SD; 18%
Prezident; 14%

SNS; 6%

SaS; 6%

OĽaNO; 6%

Most-Híd; 3%

SME Rodina - Boris 
Kollár; 1%

opozícia; 1%
Spolu; 1% PS; 1% KDH; 1% koalícia; 1%

0:00:00

0:28:48

0:57:36

1:26:24

1:55:12

2:24:00

2:52:48

3:21:36

Vláda
(spolu)

SMER-SD Prezident SNS SaS OĽaNO Most-Híd SME Rodina
- Boris Kollár

opozícia Spolu PS KDH

Pozitívny Neutrálny Negatívny



 

MEMO	98	
Štefana	Králika	1/A,	841	08	Bratislava	|	www.memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																															

0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)			
 

As	indicated	by	MEMO	98	several	times	in	the	past,	an	interactive	and	dynamic	discussion	with	
several	 candidates	 participating,	 hosted	 by	 an	 experienced	 journalist	 and	 not	 bound	 by	 too	
strict	compliance	with	the	rules	for	keeping	the	dedicated	time	slots	is	the	most	attractive	and	
most	 informative	 form	 of	 the	 coverage	 from	 the	 audience	 perspective	 during	 an	 election	
campaign.	It	is	exactly	the	dialogue	between	the	candidates	themselves	that	offers	voters	the	
best	comparison	and	evaluation	of	 the	contestants’	 strengths	and	weaknesses.	We	 therefore	
appreciate	the	approach	of	several	media	outlets,	which	organized	their	own	discussion	formats	
(some	of	them	also	with	participation	of	the	public	 in	the	audience)	and	interviews	with	the	
selected	candidates	–	Denník	N,	Radio	Expres,	Fun	Rádio,	Postoj,	Pravda,	SME/My,	Trend,	as	
well	as	TV	channels	which	attempted	to	introduce	all	the	candidates	–	the	public	nationwide	TV	
channel	RTVS	as	well	as		privately-owned	TA3	and	TV	Markíza.		
	
In	 the	 past,	 we	 have	 criticized	 certain	 media	 during	 election	 campaigns,	 in	 particular	 the	
publicly-funded	 RTVS	 (previously	 called	 STV),	 for	 their	 too	 formalistic	 approach	 when	
complying	with	the	provisions	of	the	election	law	which	had	a	negative	influence	on	the	format	
and	conduct	of	the	actual	discussions.	In	this	specific	campaign,	the	public	broadcaster	(as	well	
as	the	privately-owned	TA3)	selected	a	combination	of	formats	including	individual	interviews	
with	all	candidates	as	well	as	discussions	programmes.	TV	Markíza	introduced	some	candidates	
within	the	scope	of	its	specific	program	titled	“Na	telo”	and	then	all	contenders	in	a	series	of	
three	consecutive	presidential	debates.		

	
Apart	from	print	or	online	media,	TV	coverage	of	candidates	during	the	campaign	is	regulated	
by	the	legislation	(Act	No.	181/2014	Law	on	Election	Campaign),	which	specifies	the	time	limits	
for	the	presentation	of	candidates	quite	rigorously	(as	well	as	the	matters	of	political	advertising	
and	discussions)	with	respect	to	publicly	funded	media,	while	the	program	concept	of	private	
media	 is	 subject	 to	approval	by	 the	 regulatory	authority	–	 the	Council	 for	Broadcasting	and	
Retransmission	 (in	 Slovak:	 “Rada	 pre	 vysielanie	 a	 retransmisiu”).2 	MEMO	 98	 will	 continue	
conducting	media	monitoring	also	in	case	that	there	is	a	second	round	of	presidential	elections.		
	
	
This	report	has	been	written	thanks	to	the	support	of	the	National	Endowment	for	Democracy.		

                                                
2		 Stanovisko	 Rady	 pre	 vysielanie	 a	 retransmiu	 k	 voľbám	 prezidenta	 SR	 vo	 vysielaní	 2019.																			
(ENG:	Statement	of	the	Committee	for	Broadcasting	and	Retransmission	on	the	elections	of	the	president	of	the	Slovak	
Republic	in	broadcasting	2019)		 


