
Vládna koalícia dominuje politickému spravodajstvu v televíziách.  
Nedostatky v rámcovaní tém, kontexte a vyváženosti pretrvávajú  najmä  

v STVR a TA3. 
 
 

Mediálny monitoring verejnoprávnej STVR a súkromných TV JOJ, TV Markíza a TA3 
(2. – 15. február 2026) 

• V politickom TV spravodajstve jasne dominovala vládna koalícia. Vláda, premiér 
a koaličné strany spolu získali viac ako 68 % politicky relevantného priestoru. 
Viditeľné to bolo najmä na TV Markíza a STVR. 
 

• Aj rebríček najviac zobrazovaných politikov potvrdzuje dominanciu výkonnej 
moci. Najvýraznejším aktérom bol Robert Fico, okrem neho dominovali ministri 
a prezident. V STVR sa zástupca opozície vôbec nedostal medzi TOP 10 
najzobrazovanejších politikov. 
 

• STVR ako jediná poskytla vláde vyšší podiel pozitívnych ako negatívnych 
informácií. Aj pri pridaní koaličných strán zostal obraz vládnej koalície mierne 
pozitívny, čo umocňuje dojem jej priaznivejšieho spravodajského obrazu v 
spravodajstve verejnoprávnej televízie. Naopak, súkromné TV Markíza a TV JOJ 
boli k vláde výrazne kritické.  
 

• STVR zaznamenala aj najvyšší počet profesionálnych pochybení, predovšetkým z 
pohľadu chýbajúceho kontextu pri spracovávaní tém a politickej vyváženosti. 
 

• Televízie tentokrát poskytli väčší priestor opozícii. Dlhodobá marginalizácia 
koalície Hnutie Slovensko - Za ľudí a takmer ignorácia mimoparlamentných strán 
však naďalej redukuje to všestrannosť informácií a názorovú pluralitu.   
 

• Najviac priestoru dostali témy spojené s politickými spormi, inštitucionálnymi 
konfliktmi či verejne citlivými otázkami. Patrili medzi ne najmä Odvolávanie vlády 
a ministrov, Generálna prokuratúra a verejné dianie, Epstein a Slovensko či 
Vojenská pomoc Ukrajine. 

Kto dominoval politickému spravodajskému priestoru? 

Politika zostala aj v prvej polovici februára jednou z hlavných osí televízneho spravodajstva, 
pričom aktuálna vláda R. Fica mala - ako to býva pre spravodajstvo typické - opäť výrazne 
dominantný priestor. Silnejšia prítomnosť výkonnej moci v spravodajstve sama osebe nemusí 
predstavovať problém. Pri témach spätých s rozhodovaním vlády, jednotlivými rezortmi či 
riešením praktických otázok verejnej politiky je prirodzené, že predstavitelia vlády dostávajú 
väčší priestor. Kľúčové však je, či sú tieto výstupy sprevádzané dostatočným kontextom, 
relevantnou protiváhou a zrozumiteľným vysvetlením širších súvislostí. Práve v tejto rovine sa 
opakovane objavovali nedostatky. 

Vláda R. Fica dostala 37,5 % politického priestoru. Ak k tomu pripočítame aj priestor venovaný 
premiérovi R. Ficovi – 11 % dostávame obraz spravodajstva, v ktorom vládna moc 
jednoznačne dominovala. Okrem toho získali koaličné strany ďalších 20 % priestoru (najviac 



pre Hlas-SD, viditeľne výraznejší priestor na TV Markíza),  čo znamená, že vládna koalícia 
spolu získala viac ako 68 % politického spravodajského času. Z hľadiska kvalitatívneho 
hodnotenia však takáto dominancia automaticky zvyšuje nároky na vyváženosť, teda na to, aby 
vedľa oficiálnych vládnych výstupov dostávali priestor aj opozičné, expertné či iné relevantné 
hlasy. 

Opozičné strany spolu získali 22 % priestoru; najviac sa v spravodajstve objavovali PS (8 %) 
a SaS (7,6%) - teda na podobnej úrovni ako koaličné Hlas-SD a Smer-SD (7,7 %, resp. 7,2 % 
politického spravodajstva). Menší priestor mali KDH a zo všetkých parlamentných strán bol 
celkovo najmenší priestor venovaný koalícii Hnutie Slovensko - Za ľudí (3 %). Koalícia bola 
najmenej prezentovaným parlamentným politickým subjektom v 3 televíziách, v TV Markíza 
druhým najmenej zobrazovaným.   

Prezident (vrátane priestoru pre jeho Kanceláriu a hovorcu) tvorili celkovo 3,3 % politického 
priestoru, čo znamená skôr doplnkovú než dominantnú rolu v celkovom politickom obraze – 
iné to bolo v TA3 (6,6 %).  

Televízie dlhodobo ignorujú takmer všetky mimoparlamentné strany, miernu výnimku 
tvorili Markíza a TV JOJ pri pokrytí strany Demokrati a TA3 priestorom pre Maďarskú 
alianciu. Pre verejnoprávnu televíziu akoby existovali iba parlamentné strany. Naopak, 
televízie venovali priestor iným relevantným subjektom mimo hlavných blokov – bolo im 
venovaných viac ako 6 % politicky relevantného priestoru, najviac v TV JOJ (12,9 %). 

Podiel priestoru politických blokov (2.–15. február 2026) 

  STVR 
(1:43.59 h) 

JOJ  
(1:23.56 h) 

Markíza 
(1:22.04 h) 

TA3  
(1:14.32 h) 

TV spolu  
(5:44.31 h) 

Prezident  
(+ Kancelária, hovorca) 

3,2 %  
(03:21) 

3,1 %  
(02:38) 

0,3 % 
(00:17) 

6,6 %  
(04:55) 

3,3 %  
(0:11.11 h) 

Vláda  
(celok, ministerstvá, ÚV) 

40,9 %  
(42:31) 

32,5 %  
(27:18) 

42,8 % 
(35:09) 

32,6 %  
(24:18) 

37,5 %  
(2:09.16 h) 

Premiér Robert Fico 9,4 %  
(09:49) 

10,4 %  
(08:42) 

9,2 %  
(07:34) 

14,7 %  
(10:57) 

10,8 %  
(0:37:02 h) 

Koalícia  
(Predseda NR SR, SMER-
SSD, Hlas-SD, SNS) 

21,0 %  
(21:53) 

18 %  
(15:07) 

22,2 % 
(18:14) 

17,9 %  
(13:22) 

19,9 %  
(1:08:36) 

Parlamentná opozícia  
(PS, HS-ZĽ, KDH, SaS) 

22,6 %  
(23:32) 

22,7 %  
(19:01) 

19 %  
(15:38) 

23,3 %  
(17:23) 

21,9 %  
(1:15:34) 

Mimoparlamentné strany 0,1 %  
(00:05) 

0,4 %  
(00:20) 

0,7 %  
(00:35) 

0,4 %  
(00:17) 

0,4 %  
(0:01:17 h) 

Iné relevantné subjekty 
(bývalé vlády, GP, iní) 

2,7 %  
(02:48) 

12,9 %  
(10:50) 

5,6 %  
(04:37) 

4,5 %  
(03:20) 

6,3 %  
(0:21:35 h) 



V porovnaní s novembrom 2025 zostáva teda celkový obraz podobný: politický priestor 
je naďalej výrazne koncentrovaný na výkonnú moc a koaličný blok (68,2 % pri sumáre 
všetkých televízií). Pokiaľ ide o jednotlivé televízie, najväčší priestor dostala vláda a koalícia 
v TV Markíza (74,2 %) a v STVR (71,3 %), najmenší v TV JOJ (60,9 %). Ak by sme sa pozreli 
iba na vládu (aj s premiérom), tam je obraz podobný: viac ako polovicu politického priestoru 
dostali vládni činitelia v Markíze (52 %) a v STVR (50,3 %), najmenej v TV JOJ (42,9 %).  

Pri pohľade na spôsob prezentácie (tón vyznenia informácie) je viditeľný rozdiel medzi 
hlavným večerným spravodajstvom televíznej STVR a dvoch súkromných televízií – TV JOJ 
a Markíza. Iba v STVR prevažovali pozitívne informácie o vláde (aj s premiérom) nad 
negatívnymi (9,8 % - 6,2%, zvyšných 83,9 % bolo neutrálnych). Pre porovnanie, v TV JOJ 
bol pomer pozitívnych a negatívnych informácií o vláde a premiérovi 3,4 % - 16,3 % (80,3 % 
informácií bolo neutrálnych), v TV Markíza bol tento pomer na úrovni 6,6 % - 20,5 % (73 % 
informácií bolo neutrálnych). Ak do bloku zahrnieme aj koaličné strany, negatívny podiel 
narastie, keďže takmer v každej televízii boli koaličné strany kritizované výraznejšie ako 
vláda (iba v Markíze bola kritika vlády a koaličných strán porovnateľná). No aj napriek tomu 
ostal obraz celého koaličného bloku (teda vláda a koaličné strany) na verejnoprávnej STVR 
mierne pozitívny – 7,5 % pozitívnych oproti 7,4 % negatívnych informácií). 

Opozičné strany boli zobrazované predovšetkým neutrálne (podiel tohto typu informácií 
sa pohyboval v jednotlivých televíziách na úrovni 92–98 %), zvyšné informácie boli 
predovšetkým kritické (najkritickejšie opäť v TV Markíza (0,6 % pozitívnych oproti 7,5 % 
negatívnych) a v TV JOJ (0,7 % pozitívnych oproti 6 % negatívnych informácií)).       

Najviac zobrazovaní politickí aktéri 

Najvýraznejším individuálnym aktérom sledovaného obdobia bol Robert Fico, ktorý získal 
36:08 min priestoru. Takýto výsledok je konzistentný s celkovou dominanciou výkonnej moci 
a vládnych tém v spravodajstve. Medzi ďalších aktérov v prvej desiatke celkovo patrili ministri 
Tomáš Drucker (15:39 min), Robert Kaliňák (13:32 min), prezident Peter Pellegrini (12:02 
min), bývalý poradca premiéra Miroslav Lajčák (11:56 min), splnomocnenec vlády Peter 
Kotlár (11:01 min), ministri Richard Takáč (11 min) a Tomáš Taraba (09:15 min), predseda 
NR SR Richard Raši (06:22 min) a generálny prokurátor Maroš Žilinka (05:54 min).  

Opoziční predstavitelia (výnimkou neboli ani lídri parlamentných strán) sa v TOP10 objavovali 
len výnimočne, na jej konci a nerovnomerne: v TV JOJ to bol Branislav Gröhling (SaS) na 8. 
mieste, v Markíze to bola Mária Kolíková (SaS) na 9. mieste a v TA3 sa v TOP10 objavil 
Michal Truban (PS) na 9. mieste. Vo verejnoprávnej STVR sa zástupcovia opozície v prvej 
desiatke najprezentovanejších politikov neobjavili - najvýraznejší opozičný predstaviteľ bol 
líder PS Michal Šimečka na 11. mieste. V celkovom rebríčku (všetky TV spolu) sa medzi 
opozičnými politikmi najvyššie umiestnili Branislav Gröhling (10:52 min) a Michal Šimečka 
(10:40 min) na 11. a 12. mieste. 

Podiel politicky relevantného obsahu v hlavných správach 

Z hľadiska percentuálneho podielu bol najvýraznejší podiel politicky relevantného obsahu v 
hlavných správach v TA3 - 63 %. V TV JOJ dosiahol 48,5 %, v STVR 43 % a v Markíze 39 
%. Pri pohľade na absolútny čas najviac politicky relevantného obsahu odvysielala STVR, 
nasledovaná Markízou a TA3.  



Kľúčové témy a špecifické udalosti spravodajstva 

Najväčší priestor získali témy s prirodzeným konfliktovým potenciálom, ale vysoko sa 
umiestnili aj oblasti, ktoré patria do sféry praktickej verejnej politiky. 

• Odvolávanie vlády a ministrov:      43:45 min 
• Diaľnice a infraštruktúra:       40:08 min  
• Školstvo a kvalita vzdelávania:      34:08 min 
• Epstein a Slovensko:       30:55 min 
• Ukrajina - vývoj vojny:       21:16 min 
• Sociálne dopady a inflácia:       20:07 min 
• Generálna prokuratúra a verejné dianie    18:41 min 
• Zoštátnenie strategických podnikov (štátne zásahy do trhu):  17:08 min 
• Energetika a ceny:         16:47 min 
• Korupcia a klientelizmus:       13:47 min 

Pri témach ako Odvolávanie vlády a ministrov či Generálna prokuratúra a verejné dianie  je 
kľúčové, či správy zostanú len pri reprodukcii aktuálnych výrokov, alebo zároveň ponúknu 
dôvody, súvislosti a dôsledky. Monitoring pritom opakovane zachytil, že práve pri 
konfliktových a inštitucionálnych témach niekedy absentoval jeden zo základných aspektov 
kvalitne spracovaného materiálu - „prečo“ - teda nielen čo, kto, kde a kedy (z anglického 5Ws 
– what, who, when, where, why). Príspevky potom pôsobili skôr procedurálne, bez jasného 
vysvetlenia jadra sporu. Osobitne citlivé sú napokon kauzy s vysokým polarizačným 
potenciálom, ako kauza „Epstein a Slovensko“, kde sa objavili nedostatky v práci s kontextom, 
v ktorom bola táto téma zobrazovaná. 

Mediálne prešľapy 

Aj v druhom monitorovanom období sa naprieč televíziami najčastejšie objavovali prešľapy, 
ktoré znižujú schopnosť diváka pochopiť „prečo“ a „na základe čoho“ sa udalosti dejú – teda 
vynechanie kľúčového kontextu. Ďalším častejšie identifikovaným typom bola nevyváženosť. 
Nešlo pritom nevyhnutne o absenciu protistrany, ale často o spôsob spracovania - skladbu 
výpovedí, umiestnenie citácií, mieru vysvetlenia a dramaturgické zvýraznenie jedného rámca. 

STVR 

STVR mala v monitoringu najviac zaznamenaných prešľapov, viac ako 25. Monitoring 
často zaznamenal vynechanie podstatnej informácie (chýbajúci kontext) a nevyváženosť. 
Opakovane sa objavil vzorec, keď správa opisuje politický proces (rokovanie, odvolávanie, 
spor), ale neuvedie širší, vysvetľujúci kontext, ktorý by divákovi ozrejmil podstatu 
prezentovanej informácie - prečo sa konflikt vôbec odohráva.  

Tento trend sme zaznamenali pri téme odvolávania ministrov (04.-05.02.), kde v reportážach 
chýbalo uvedenie dôvodov, prečo opozícia odvolávanie iniciuje. Bez týchto informácií správa 
pôsobí len ako opis procedúry bez samotného obsahu. 

Chýbajúci kontext pri citlivých témach, prípadne pri témach, ktoré sú samé osebe komplexné, 
je problematický – práve krátke ukotvenie (kto–čo–v akej súvislosti) je v takýchto prípadoch 
kľúčové, aby divák nedostal len fragmenty. Inak sa znižuje zrozumiteľnosť správy a 
komplikuje to orientáciu diváka.  



Rovnako sme zaznamenali situácie, kde bola téma otvorená sugestívne a bez skutočného 
vysvetlenia. Príkladom je správa (02.02.), keď moderátor oznámil, že „Miroslav Lajčák 
prelomil mlčanie…“, no bez uvedenia, k čomu sa výrok vzťahuje - bývalý poradca premiéra 
Fica sa k vzájomnej textovej komunikácii so sexuálnym predátorom Jeffrey Epsteinom 
dlhodobo nevyjadroval. Hoci správa uviedla, že dôvodom rezignácie M. Lajčáka boli „citlivé 
smsky“, samotná podstata (obsah), rámec (počet, dĺžka vzájomnej komunikácie), či kontext 
(kto bol Jeffrey Epstein, kedy a za čo bol odsúdený) v správe úplne absentovali. Naopak, 
správa pôsobila ako priestor pre vlastnú obhajobu zo strany Miroslava Lajčáka. 

Podobne pri zahraničných témach, napríklad v príspevku o Kube (07.02.), bez stručného 
vysvetlenia príčin a širších súvislostí zostáva „to, čo je jadrom problému“ menej čitateľné. 

Pri STVR sa opakovane objavuje jav, kedy môže „technicky“ zaznieť hlas oponenta, ale 
reportáž je poskladaná tak, že výsledný dojem ostáva jednostrannejší. Dominantný rámec je 
posilnený na začiatku a na konci, zatiaľ čo opačný názor je kratší alebo „utopený“ v strede – 
ako pravidlo sa tento „vzorec“ uplatňuje pri prezentácii a zdôraznení koaličných naratívov, 
opak nebol doteraz zaznamenaný ani raz. 

• V správe o prešetrovaní darovanej vojenskej techniky (06.02.) zazneli vyjadrenia jednej 
strany (oznamovateľ - Ministerstvo obrany), pričom názor protistrany (žalovaný, 
pravdepodobne bývalý minister obrany Jaroslav Naď – v reportáži presný subjekt nebol 
špecifikovaný) nezaznel. Divák sa dozvedel o pozícii Krajskej prokuratúry Bratislava, 
ktorá vyšetrovanie zastavila. Spracovanie témy pôsobilo formálne: úvod priniesol 
informáciu o nespokojnosti oznamovateľa a o doplnení dôkazov zo strany ministerstva 
obrany, následne zaznel stručný kontext a vyjadrenie prokuratúry, no záver opäť patril 
priamemu vstupu ministra Kaliňáka, ktorý vysvetľoval pozíciu ministerstva. 
Protiargumenty - napríklad zastaranosť techniky, nekompatibilita systému s modernými 
prvkami NATO, prevádzková nerentabilnosť či personálne limity - boli spomenuté iba 
jednou krátkou vetou. Argument, že nešlo o darovanie techniky, ale že bol za ňu 
dohodnutý platobný mechanizmus, nezaznel vôbec. Správa tak vo výsledku pôsobila 
manipulatívne - zdôvodnenie jednej strany sporu dostalo nielen výrazne väčšiu 
interpretačnú váhu, ale bolo jediné, navyše dôležité kontextové súvislosti chýbali.  
 

• V príspevku z protestu SaS v Nitre (02.02.) chýbalo akékoľvek priame stanovisko 
politika SaS, prípadne vyjadrenia protestujúcich, pričom zároveň neboli jasne označení 
aktéri korupčných káuz súvisiacich s Poľnohospodárskou platobnou agentúrou (PPA).  
 

• V príspevku (03.02.) o podaní trestného oznámenia, ktoré podalo opozičné PS ohľadom 
spisov sexuálneho predátora J. Epsteina a ochrany možných slovenských obetí. Napriek 
tomu bol dôraz reportáže v koaličných vyjadreniach (40 sekúnd pre troch zástupcov 
koalície vs 12 sekúnd pre jednu predstaviteľku PS). Navyše, hoci v reportáži zaznelo 
obvinenie voči mame lídra PS Michala Šimečku, televízia neponúkla protivyjadrenie 
M Šimečku, prípadne jeho mamy. 
 

• V inej reportáži z toho istého dňa (03.02.) o rekonštrukcii kaštieľa Budmerice zaznelo 
najmä pozitívne predstavenie projektu; chýbali však aj ďalšie relevantné hlasy, vrátane 
perspektívy opozície, ktorá sa k rekonštrukcii v minulosti vyjadrovala kriticky (napr. v 
súvislosti s nákladmi).  



• Príspevok o audite dotácií (06.02.) v prípade Marty Šimečkovej rámcoval tému tak, že 
audit preukázal porušenia pri čerpaní grantov a dotácií, no bez dostatočného vysvetlenia 
rozsahu kontroly, použ.itých pojmov a rozdielu medzi jednotlivými typmi zistení.  

 
TA3 

Pri TA3 monitoring identifikoval 15 správ, kde sme zaznamenali absenciu niektorých 
profesionálnych štandardov. Jednou z opakujúcich sa línií bola nedostatočná zrozumiteľnosť 
alebo slabšie vysvetlenie kontextu. V príspevku o tlačovej konferencii Generálnej prokuratúry 
(04.02.), bolo problematické nepresné uchopenie časového rámca porovnávaných káuz, jednak 
použitie pojmu „mimoriadka“ bez bližšieho vysvetlenia pre bežného diváka. K otázke 
zrozumiteľnosti patrí aj reportáž o polročných prázdninách (02.02.), ktorá tvrdila, že podľa 
odborníkov majú polročné prázdniny zmysel, no bez uvedenia, o akých odborníkov ide a v 
čom konkrétne ich prínos spočíva. 

Druhou výraznou líniou bola nevyváženosť alebo jednostrannejšie rámcovanie tém. Pri 
príspevku Budapešť žaluje EK (02.02.) reportáž priniesla iba pohľad maďarského ministra 
zahraničných vecí Pétera Szijjártóa, zosmiešnila názor najsilnejšej opozičnej strany TISZA, no 
samotný názor tejto strany neuviedla.  

Viaceré prípady sa týkali aj nedostatočného ukotvenia zdrojov alebo overiteľnosti tvrdení. 
Príkladom je reportáž SFZ a kúpa iPhonov (05.02.), kde chýba vysvetlenie, prečo je anonymný 
autor e-mailu považovaný za dôveryhodný zdroj. Podobný problém vecného ukotvenia sa 
objavil aj v reportáži o krádežiach v podniku vo Vranove (03.02.), kde sa tvrdí, že miestni 
starostovia chcú žandárov, no divák sa to nedozvie priamo z ich vyjadrení ani sa nedozvie, 
ktorí konkrétni starostovia to požadujú, predovšetkým však čo je dôvodom ich požiadaviek.  

V prípade politicky exponovanej reportáže o mame lídra PS (02.02). absentovalo stanovisko 
dotknutej Marty Šimečkovej. V reportáži sa navyše objavil aj problematický titulok, ktorý 
namiesto jej mena používa označenie cez rodinný vzťah k opozičnému politikovi.  

Príspevok o minuloročných zahraničných aktivitách prezidenta Petra Pellegriniho (03.02.) 
pôsobil ako PR reportáž. Podobne pri správe o štátnom príspevku na výstavbu bytov (03.02.) 
diváci videli prakticky iba prehratie tlačovky premiéra R. Fica bez kontextu. Nekritické 
vyznenie sa objavilo aj pri téme Stavbári lámu rekordy (09.02.), kde sa objavuje nekritický 
pohľad na výstavbu diaľnic bez širšieho kontextu (napr. ako dlho boli tieto úseky budované). 

TV Markíza  

Pri Markíze monitoring identifikoval 12 problematicky spracovaných správ. Opakovali 
sa prešľapy spojené s formou (obraz/titulok/zvuk), ktorá pri citlivých témach môže vytvárať 
emocionálny rámec na úkor faktického vysvetlenia. Toto sa ukázalo pri citlivejších témach, 
ako boli príspevky o streľbe v škole chlapca z airsoft zbrane (06.02. a 08.02.), kde spracovanie 
využívalo výraznejšie dramatizačné prvky (napr. dynamický strih, hudba či sugestívne 
vizuály). Takéto formálne postupy môžu v podobných prípadoch posunúť dôraz správy na 
emóciu a „napätie“ namiesto toho, aby hlavný priestor dostalo vecné vysvetlenie. 

Druhou líniou bolo vynechanie detailov alebo kontext, ktoré sú často jednoduché na doplnenie 
a pritom výrazne zvyšujú informačnú hodnotu správy. Patrí sem príspevok o „parlamentných 



prázdninách“ (13.02.), kde sa spomínajú „dôležité body“, ktoré neboli prejednané, no bez 
konkretizácie ostáva ich význam nejasný. Pri medzinárodnej téme o jadrovej zmluve USA - 
Rusko (05.02.) vystupoval ako expert zástupca Centra vojensko-ekonomického výskumu v 
Moskve, pričom správa jeho inštitucionálne zázemie dostatočne nevysvetlila. Pri 
geopolitických témach je pritom transparentnosť expertného ukotvenia dôležitá, aby si divák 
vedel lepšie vyhodnotiť kontext aj možné východiská interpretácie. 

TV JOJ  

V sledovanom období sa objavilo 5 prešľapov, najmä prípady nedostatočného kontextu a 
oslabenej vyváženosti pri politicky citlivých témach. Pri správe o odvolávaní ministrov a 
následnej debate o skrátení rozpravy (05.02.) nezaznel ani základný dôvod, prečo opozícia 
odvolávanie iniciuje, takže príspevok zostáva najmä opisom procedúry bez vysvetlenia 
podstaty sporu. Pri príspevku o hodnotení darovania vojenskej techniky Ukrajine (07.02.)  
bola správa výraznejšie postavená na iba jednom interpretačnom rámci, bez rovnocenne 
rozvinutej protiváhy.  

 

Metodológia 
 
Monitorujeme hlavné večerné správy štyroch televízií (verejnoprávna STVR, súkromné TA3, 
TV JOJ, TV Markíza). V každom vydaní identifikujeme politicky relevantné príspevky (témy, 
kde vystupujú politickí aktéri, štátne inštitúcie alebo kde sa rieši verejná politika) a pri každom 
z nich jednotne kódujeme: 

• Politické subjekty: Jednotliví politickí aktéri - prezident (+kancelária, hovorca), 
premiér, vláda (ako celok, ministerstvá, podpredsedovia vlády, Úrad vlády), 
parlamentné strany, mimoparlamentné strany, iné relevantné inštitúcie). 

• Časový priestor: Započítavame skutočný vysielací čas (sekundy) pre jednotlivých 
aktérov, nie počet výstupov. 

• Forma vystúpenia: Rozlišujeme či ide o priamu reč (soundbite), alebo sprostredkované 
zhrnutie tvrdení redakciou, iným aktérom, alebo ide o vizuálnu prezentáciu. 

• Tón pokrytia: Pozitívny / neutrálny / kritický. 
• Udalosti: Sledujeme ako sú zachytené, či majú politický rozmer a či v prípade konfliktu 

dostávajú priestor všetky relevantné strany, aby sa vyjadrili. 
• Mediálne prešľapy: Všímame si dodržiavanie profesných a etických štandardov 

novinárskej práce, radenie príspevkov, prácu so zdrojmi, prácu s vizuálnou stránkou, 
spôsob zobrazenia a argumentácie, rozlíšenie faktov od komentárov, kontext a jeho 
prehľadnosť a zrozumiteľnosť, ako aj iné mediálne nedostatky. 

Cieľom je dlhodobo zlepšovať redakčné postupy a poskytovať verejnosti informácie, ktoré 
pomáhajú zorientovať sa, zvyšujú kritický odstup a verejné povedomie a podporujú vecnú, na 
faktoch založenú verejnú diskusiu. Monitoring je systematická spätná väzba k procesom 
spracovania správ, porovnateľná naprieč obdobím aj médiami. 

 
Táto aktivita je podporená Šviajčiarskou konfederáciou prostredníctvom Šviajčiarskeho federálneho 
ministerstva zahraničných vecí (FDFA). 


