
                                                                    

Russian political scene in the media
2nd report

Released on 6 July, 2006

Center for Journalism in Extreme Situations, the informational and analytical center of 
the Russian Union of Journalists, has been systematically monitoring the coverage of the 
Russian political scene in the selected media. This project is conducted with the support 
of MEMO 98, a Slovak based media monitoring organization. 

Center  for  Journalism  in  Extreme  Situations  seeks  to  evaluate  the  mass  media’s 
performance in providing an objective portrayal of public affairs and in disseminating 
balanced information about the most important political developments in the society. The 
project’s findings are determined through a well-defined and rigorous methodology and 
are not intended to support any one political party, but the integrity of the political and 
media environment as a whole. 

On March 1, Center for Journalism in Extreme Situations commenced the monitoring of 
five TV channels (State-funded First Channel, Russia TV and TV Center; two nationwide 
channels  NTV and  Ren TV) and  four  newspapers  (two State  newspapers  Rossijskaja 
Gazeta and  Parlamentskaja  Gazeta and  two  private  newspapers  Kommersant and 
Komsomolskaia  Pravda) using  qualitative  and  quantitative  analysis1.  Quantitative 
analysis  measures  the  total  amount  of  time  and  space  devoted  to  relevant  political 
subjects in the monitored media outlets. The qualitative analysis evaluates whether the 
information  about  political  subjects,  the  president  and  the  government  is  positive, 
negative, or neutral in its content.

To date, monitoring has taken place over two periods, 1-31 March (the first monitoring 
period) and 1 April – 31 May (the second monitoring period). As for the print media, the 
monitoring covered three months – March, April and May. In the first monitoring period, 
CJES  unveiled  several  disturbing  trends  in  the  way  the  Russian  mainstream  media 
covered political parties, the incumbent President and the government. In particular, the 
data  showed  that  the  monitored  media  neglected  to  offer  opposition  any  significant 
airtime and opportunities to challenge the political opinions of the current establishment. 
In  particular,  the  State-funded  media  fails  comprehensively  to  grant  opposition 
significant  airtime  to  express  its  political  views.  Based  on  the  data  from the  second 
monitoring period, it is apparent that these data are not the result of short-term anomalies, 
but appear to reflect genuine trends in Russian media. Following is the second of the 
reports that CJES will issue through the project.
1 The monitoring of the electronic media focused on the prime time news, whereas monitoring of the print 
media focused on all politically relevant articles.



HIGHLIGHTS

• Most of TV channels neglected to offer opposition with any significant 
airtime  and  opportunities  to  challenge  the  political  opinions  of  the 
current establishment

• Contrary  to  their  public  mandate,  all  monitored  State-funded  media 
showed heavy bias towards the State administration

• President  Putin,  the  government  and  the  ruling  party  United  Russia 
received more than 91 percent of  1st channel and TV Russia prime time 
news coverage 

• The coverage of President Putin on the three State-funded TV channels 
was exclusively positive or neutral in tone

• The  Russian  print  media  offers  a  wider  range  of  views  than  the 
nationwide TV channels

• State-funded  newspapers  showed  their  strong  support  to  the  ruling 
powers, largely ignoring any opposition views.

State broadcasters

The State-funded broadcasters  continue  to  devote  the  bulk  of  their  prime time news 
coverage to the acitivites of the incumbent President, the government and United Russia. 
In the two months of the monitoring, the State-funded First Channel provided 93 percent 
of its political news coverage to the ruling powers. 99 % percent of this coverage was 
assessed as either positive or neutral in tone. In the same period, the opponents of the 
current establishement (KPRF, Union of Right Forces, Yabloko, Republican Party and 
others2) received a combined total of some 1 % percent of mostly negative or neutral 
coverage. 

TV  Russia,  another  State-funded  broadcaster  with  a  nationwide  outreach,  devoted 
altogether as much as 91 percent of its political prime time news coverage to activities of 
President Putin (30 percent), the government (40 percent), the ruling United Russia (19 
percent), the presidential administration (1 percent) and FSB (1 percent). This coverage 
was overwhelmingly positive or netral in tone. By contrast, the political opponents  of the 
current ruling powers (KPRF, Union of Right Forces, Yabloko, Republican Party and 
others) received only 1,5% percent of such airtime, which was mainly neutral in tone. 

TV Center,  a  television  controlled  by  the  Moscow City  Administration,  allocated  84 
percent  of its  political  prime time news coverage to activities  of  President  Putin  (33 
percent), the government (24 percent), United Russia (25 percent) and the presidential 
administration (2 percent), of overtly positive or neutral tone. The political opponents of 
the current establishment received some 3 percent of the coverage, which was mainly 

2 The category others consists of known persons who are not members of any registered political party such 
as Berezovskiy, Kasparov, Kasianov,  Khodorkovskiy, Khakamada, Limonov etc.



neutral  in  tone.  The  Communist  Party  (KPRF)  also  received  some 3  percent  of  the 
coverage, which was mainly positive or neutral in tone.  

Nationwide private broadcasters

Similarly as during the first monitoring period,  NTV continued to devote the bulk of its 
coverage to the ruling powers.  The channel gave 85 percent of its political prime time 
news coverage to activites of President Putin (25 percent), the government (44 percent), 
United  Russia  (13  percent),  the  presidential  administration  (1  percent)  and  FSB  (2 
percent).  The  qualitative  analysis  showed  that  while  the  coverage  was,  once  again, 
mostly  positive  or  neutral  in  tone,  NTV depicted  the  ruling  establishment  in  a  more 
neutral  way than the three State-funded broadcasters.  However,  similary as the State-
funded  broadcasters,  in  its  prime  time  news,  NTV covered  President  Putin  in  an 
exclusively positive or neutral light. 

In  contrast,  the  second  monitored  national  private  broadcaster,  Ren  TV,  showed  a 
different approach. While the channel devoted the bulk of its prime time news coverage 
to the activities of President Putin (21 percent),  the government  (29 percent),  United 
Russia (18 percent), it was much less then the other four nationwide TV channels. The 
political opponents of the ruling powers along with the KPRF received a combined total 
of  15  percent.  The  qualitative  analysis  also  shows  that  this  broadcaster  was  more 
balanced in its coverage of the government and the principal political forces.  

Print Media 

The  Russian  print  media  provides  a  wider  range  of  views  in  comparison  with  the 
nationwide  TV channels.  While  there  are  generally  less  strict  criteria  applied  to  the 
behavior  of  print  media,  the State-funded newspapers do have an obligation to  serve 
interest  of  the  general  public.  However,  similarly  as  the  monitored  State-funded  TV 
channels,  the  two  monitored  State-funded  newspapers,  Rossiskaja  Gazeta and 
Parlamentskaja  Gazeta,  showed  their  strong  support  to  the  ruling  powers,  largely 
ignoring  any  opposition  views.  As  for  the  two  monitored  private  newspapers, 
Komsomolskaja  Pravda adopted  a  similar  approach  as  the  State-funded  newspapers, 
whereas Kommersant enabled its viewers a more balanced picture of the current Russian 
political scene.  

State-funded newspapers

In the two months of monitoring,  Rossiskaja Gazeta  gave 88 percent of its politically 
relevant articles to cover the activities of President Putin (15 percent), the government 
(51 percent),  the ruling United Russia (18 percent),  the presidential  administration (3 
percent) and FSB (1 percent). This coverage was overwhelmingly positive or neutral in 
tone. By contrast, SPS received only less than 2 percent of such space, which was mainly 
neutral in tone.

Another State-funded newspaper, Parlamentskaja Gazeta, allocated more than half of its 
space devoted to politically relevant articles to one party – United Russia (53 percent). 



This coverage was exclusively positive or neutral in tone. By comparison, independent 
MPs  of  both  chambers  of  the  Parliament,  including  Akhmedov,  Dragunkina,  and 
Nickolaev, received a combined total of 6 percent, which was mostly positive in tone.  

Private Newspapers

During the monitoring period,  Komsomolskaja Pravda allocated the bulk of its political 
coverage  to  cover  the  activities  the  activities  of  President  Putin  (30  percent),  the 
government  (23  percent),  the  ruling  United  Russia  (10  percent)  and  the  presidential 
administration (3 percent). The qualitative analysis showed that while the coverage of the 
incumbent president, his administration and the party in power was mainly positive or 
neutral, the government received only slightly more positive than negative coverage. Two 
prominent parties, Rodina and KPRF, received only negative or neutral coverage. 

Another private newspaper, Kommersant, devoted 78 percent of its political coverage to 
the activities of the government (38 percent), United Russia (15 percent), President Putin 
(22 percent) and the presidential administration (3 percent). However, Kommersant gave 
roughly  equal  proportions  of  positive  or  negative  coverage  of  the  above  mentioned 
political entities. KPRF received 4 percent of the coverage, which was mostly positive or 
neutral in tone. 

Regional Media – St. Petersburg

TV channels

Similarly as during the first monitoring period, there continued to be a wide divergence 
between  the  two  monitored  St.  Petersburg  TV  channels`  portrayal  of  the  political 
subjects, the incumbent President and the state administration. 

St.  Petersburg Regional  Administration funded 5th  channel  allocated 89 percent  of  its 
political prime time news coverage to activities of pro-government forces: St. Petersburg 
Regional Administration (57 percent), President Putin (12 percent), the government (11 
percent) and United Russia (9 percent),  of  exclusively  positive  or  neutral  tone.  By 
contrast,  the  Democratic  Faction,  consisting  of  Yabloko and Union of  Right  Forces, 
received only 1 percent  of  such coverage.  This coverage was exclusively positive or 
neutral in tone.

The  privately  owned  STO  continued  to  provide  its  viewers  with  a  more  balanced 
coverage  of  the  principal  political  forces  and  the  State  officials.  During  the  second 
monitoring period,  STO allocated 7 percent  to  the government,  29 percent  to  the St. 
Petersburg  Regional  Administration,  13  percent  to  United  Russia  and  4  percent  to 
President  Putin.  The  political  opponents  of  the  ruling  forces  and  KPRF  received 
respectively 35 and 2 percent of the channel’s prime time news coverage. The monitoring 
team evaluated that as much as 20 percent of the President Putin`s coverage was negative 
in tone. The coverage of the government was also mostly neutral. 



Newspapers

In the three months of monitoring, St.  Petersburg Regional Administration funded St.  
Petersburgskie Vedomosti allocated as much as 85 percent of its political relevant articles 
to cover the activities of President Putin (27 percent), the government (16 percent), the 
ruling United Russia (9 percent) and the St. Petersburg Regional Administration ( 33 
percent).  The  qualitative  analysis  showed  that  while  the  coverage  of  the  incumbent 
president and St. Petersburg Regional Administration was exclusively positive or neutral 
in  tone,  the  federal  government  received  roughly  equal  proportions  of  positive  and 
negative coverage. 

The privately owned  Delovoi Petersburg was the only monitored media outlet to give 
more negative than positive coverage to the incumbent President and his administration. 
As for the tone of the coverage of other political entities, the Regional Administration 
and the government received slightly more positive than negative, whereas United Russia 
was devoted almost equal proportion of positive and negative coverage. By comparison, 
the Democratic Faction, consisting of Yabloko and Union of Right Forces, received some 
5 percent of such coverage, which was overwhelmingly positive or neutral in tone. 

Conclusion

It is becoming apparent that several disturbing trends in the way the Russian mainstream 
media covered political parties, the incumbent President and the government unveiled by 
the CJES monitoring are not the result of  short-term anomalies, but appear to reflect 
genuine trends in Russian media. These trends include the fact that the monitored media 
neglected to offer opposition with any significant airtime and opportunities to challenge 
the political opinions of the current establishment.  Furthermore, contrary to its public 
mandate, the State-funded media fails comprehensively to grant opposition significant 
airtime to express its political views. The results confirm that Russian media generally 
lacks investigative and critical reporting that would offer the public an in-depth analysis 
and assessment of political subjects or State officials. 


	Released on 6 July, 2006

