
                                                                     
 
 

Russian political scene in the media 
 

Released on April 27, 2006 
 
Center for Journalism in Extreme Situations, the informational and analytical center of 
the Russian Union of Journalists, has been systematically monitoring the coverage of the 
Russian political scene in the selected media. This project is conducted with the support 
of MEMO 98, a Slovak based media monitoring organization.  
 
Center for Journalism in Extreme Situations seeks to evaluate the mass media’s 
performance in providing an objective portrayal of public affairs and in disseminating 
balanced information about the most important political developments in the society. The 
project’s findings will be determined through a well-defined and rigorous methodology 
and are not intended to support any political party, but the integrity of the political and 
media environment as a whole.  
 
The media should serve as a forum for exchange of opinions, public debate, confrontation 
and criticism, offering the general public a chance to gain a better understanding of 
opinions presented by individual political parties, the president and the government. By 
enabling the access for political subjects to communicate their messages and in 
presenting information about political parties and matters of political importance, the 
media serves as the primary source of information about politics. 
 
The media should therefore follow the principles of journalistic ethics, objectivity, and 
editorial independence common in the democratic countries professing principles of 
freedom of speech and of the press, and it should resist potential outside or inside 
pressures leading to doctoring or adjusting stories which might favor or disfavor political 
entities. Principle of the freedom of speech requires of journalists, editors, producers and 
proprietors that they take responsibility for the content and form of their messages as well 
as consequences they entail.  
 
The media should be assured by the government of the right to gather and report 
objective information without intimidation and of no arbitrary or discriminatory 
obstructions or censorship. State authorities should refrain from interfering in the 
activities of journalists and other media personnel with a view to influence their work.. 
Media management and owners should accept the principles of journalistic ethics and 
independence and they should not exert pressure on their employees to act at variance 
with these principles.  
 



While all the media should offer responsible coverage, it is particularly incumbent upon 
State media to observe even more rigorous criteria since they are publicly funded.  The 
citizens pay fees and the public media have therefore legal and moral obligation to serve 
interest of the general public, not partisan or private interests.  

On March 1, Center for Journalism in Extreme Situations commenced the monitoring of 
five TV channels (State controlled First Channel, Russia TV and TV Center; two 
nationwide channels NTV and Ren TV) and four newspapers (two State newspapers 
Rossijskaja Gazeta and Parlamentskaja Gazeta and two private newspapers Kommersant 
and Novaja Gazeta) using qualitative and quantitative analysis1. Quantitative analysis 
measures the total amount of time and space devoted to relevant political subjects in the 
monitored media outlets. The qualitative analysis evaluates whether the information 
about political subjects, the president and the government is positive, negative, or neutral 
in its content. 

After four weeks of monitoring, Center for Journalism in Extreme Situations did not find 
discernable differences between the media’s portrayal of the political subjects, the 
president and the government. Following is the first of reports that Center for Journalism 
in Extreme Situations will be issuing periodically.  
 
HIGHLIGHTS 

 
• President Putin, the government and the ruling party United Russia had 

an overbearing presence in all the monitored nationwide TV channels. 
• Of the seven monitored TV channels, five gave the ruling powers more 

than 85 per cent of their prime time news coverage.  
• The coverage of President Putin on the three State-funded TV channels 

was exclusively positive or neutral in tone.  
 

 
State broadcasters 

The State-funded broadcasters devoted the bulk of their prime time news coverage to the 
acitivites of the incumbent President, the government and United Russia. In the four 
weeks of the monitoring, the State-funded First Channel provided 91 percent of its 
political news coverage to the ruling powers. 71 percent of this coverage was assessed as 
positive and 28 as neutral in tone. In the same period, the opponents of the current 
establishement (Union of Right Forces, Yabloko and others2) received a combined total 
of only 2 percent of mostly negative coverage.  

                                                           
1 The monitoring of the electronic media focused on the prime time news, the most important source of 
information. The monitoring of the print media, which will be presented in the next report, included all 
politically relevant articles. 
2 The category others consists of known persons who are not members of any registered political party such 
as Berezovskiy, Kasparov, Khodorkovskiy, Khakamada, Limonov etc. 



The other two State-funded TV channels adopted a similar approach. For example: TV 
Russia, the broadcaster with a nationwide outreach, devoted altogether 88 percent of its 
political prime time news coverage to activities of President Putin (19 percent), the 
government (53 percent), the ruling United Russia (14 percent) and the presidential 
administration (2 percent). This coverage was overwhelmingly positive or netral in tone. 
By contrast, the political opponents  of the current ruling powers (Union of Right Forces, 
Yabloko, Republican Part and others) received only 0,6 percent of such airtime, which 
was mainly negative in tone. The Communist Party (CPRF) received some 4 percent of 
the coverage, which was mainly positive or neutral in tone.   

TV Center, a television controlled by the Moscow City Administration, allocated 90 
percent of its political prime time news coverage to activities of President Putin (31 
percent), the government (42 percent), United Russia (16 percent) and the presidential 
administration (1 percent), of overtly positive or neutral tone. However, unlike the other 
two State-funded broadcasters, TV Center showed some negative coverage (8 percent) of 
the govenment. The political opponents of the current establishment and the Communist 
Party (CPRF) each recieved 2 percent of the coverage, which was mainly negative or 
neutral in tone.   

Nationwide private broadcasters 

In the four weeks of monitoring, the Center for Journalism in Extreme Situations found 
discernable differences between the monitored private broadcasters` portrayal of the 
political subjects, the president and the government. While NTV (owned by State 
company Gazprom) generally adopted a similar approach to that of the State-funded 
broadcasters, Ren TV gave more airtime to the political opponents of President Putin and 
his ruling party United Russia.  

NTV devoted 88 percent of its political prime time news coverage to activites of President 
Putin (25 percent), the government (51 percent), United Russia (11 percent) and the 
presidential administration (1 percent). This coverage was, once again,  mostly positive 
or neutral.  

While Ren TV, another national private broadcaster, devoted the bulk of its prime time 
news coverage to activities of President Putin (10 percent), the government (38 percent), 
United Russia (16 percent), it was much less then the other four nationwide TV channels. 
The political opponents of the ruling powers along with the CPRF received a combined 
total of 19 percent. The qualitative analysis also shows that this broadcaster was more 
balanced in its coverage of the government and the principal political forces. For 
example, the monitoring team evaluated that while 19 percent of the prime time news 
coverage was assessed as positive in tone, as much as 23 was assessed as negative.  
 
Regional Media – St. Petersburg 
 
The media situation in the regions varies significantly from more liberal to a very 
restrictive environment. Most regional media outlets are economically dependent on local 



authorities. There was a wide divergence between the two monitored St. Petersburg TV 
channels` portrayal of the political subjects, the incumbent President and the state 
administration.  
 
5th channel, a television funded by the St. Petersburg Regional Administration, allocated 
94 percent of its political prime time news coverage to activities of pro-government 
forces, including St. Petersburg Regional Administration (63 percent), President Putin 
(11 percent), the presidential administration (7 percent), the government (5 percent) and 
United Russia (8 percent), of exclusively positive or neutral tone. By contrast, the 
Democratic Faction, consisting of Yabloko and Union of Right Forces, received only 4 
percent of such coverage. This coverage was mainly positive or neutral in tone. 
 
The privately owned STO provided its viewers with a more balanced coverage of the 
principal political forces and the State officials. In the four weeks of monitoring, STO 
allocated 17 percent to the government, 33 percent to the St. Petersburg Regional 
Administration, 9 percent to United Russia, 6 percent to President Putin and 3 percent to 
the presidential administration. The political opponents of the ruling forces, including the 
Democratic Faction and CPRF, received respectively 15 and 1 percent of the channel’s 
prime time news coverage. The monitoring team evaluated that as much as 40 percent of 
the President Putin`s coverage was negative in tone. The coverage of the government was 
also mostly negative.  
 
Conclusion 
 
This is the first of reports that Center for Journalism in Extreme Situations will be issuing 
periodically. Data from the first month of monitoring by CJES reveals that there are wide 
differences in the amount of time and the way political subjects are portrayed. Our data 
also shows that majority of the monitored media frequently neglects to offer Russian 
citizens opposing views on particular stories. The results indicate that media does not 
serve as a forum for the exchange of opinions, public debate, confrontation, investigation 
and commentary that would offer the public objective, analyzed and assessed views of 
political subjects or State officials. The next report will also contain monitoring of 
selected newspapers.     


